Definasi
Pantun
Pantun merupakan sebuah sastera
rakyat yang boleh digunakan dengan seluas-luasnya di dalam masyarakat Melayu
dengan tidak kira apa tujuannya. Pantun dilahirkan untuk mewujudkan sesuatu
maksud tertentu. Ia bertujuan memperindah lagi sesuatu ucapan. Dalam konteks
ini, pantun sangat sesuai dengan jiwa orang Melayu kerana dapat
menunjukkan keperibadian orang Melayu yang mempunyai kesenian serta kebudayaan
sendiri.Pantun juga merupakan salah satu jenis puisi lama yang sangat luas
dikenali dalam bahasa-bahasa Nusantara. Orang Melayu telah mencipta pantun
dalam bentuk berangkap. Selainitu, pantun juga bertujuan untuk membicarakan
tentang budi bahasa, kasih sayang masyarakat,adat istiadat, perkahwinan dan sebagainya.Dalam
bahasa Jawa pula, pantun dikenali sebagai parikan dan dalam bahasa Sunda dikenali
sebagai paparikan. Lazimnya pantun terdiri empat baris dan berakhir dengan pola
a-b, a- b. Pada zaman dahulu pantun merupakan sastera lisan, namun
sekarang dijumpai dalam bentuk bertulis.Di samping itu juga, pantun
mempunyai peranan tersendiri, iaitu pantun merupakan adat memelihara bahasa,
menjadi penjaga fungsi kata dan kemampuan menjaga alur berfikir. Pantun melatih
seseorang berfikir tentang makna kata sebelum berujar. Ia juga melatih
seseorang berfikir secara asosiatif, bahawa suatu kata akan memiliki kaitan
dengan kata yang lain.Pantun juga merupakan warisan orang Melayu sejak dari
dahulu lagi. Keindahan kata dalam khazanah bahasa Melayu memperlihat daya cipta
pemikiran dan falsafah masyarakat Melayu tradisional yang tinggi, asli dan
bernilai seni
JENIS-JENIS PANTUN
1.
Pantun dua kerat
2. Pantun empat kerat
- Pantun kanak-kanak
- Pantun jenaka
- Pantun bersukacita
- Pantun berdukacita
- Pantun kiasan
- Pantun budi
- Pantun nasihat
- Pantun agama
- Pantun kasih sayang
- Pantun nasib
3. Pantun enam kerat
4. Pantun lapan kerat
5. Pantun sepuluh kerat
6. Pantun dua belas kerat
7. Pantun empat belas kerat
8. Pantun berkait
2. Pantun empat kerat
- Pantun kanak-kanak
- Pantun jenaka
- Pantun bersukacita
- Pantun berdukacita
- Pantun kiasan
- Pantun budi
- Pantun nasihat
- Pantun agama
- Pantun kasih sayang
- Pantun nasib
3. Pantun enam kerat
4. Pantun lapan kerat
5. Pantun sepuluh kerat
6. Pantun dua belas kerat
7. Pantun empat belas kerat
8. Pantun berkait
2.
Contoh:
• Pantun dua kerat
• Pantun kanak-kanak
Sudah gaharu cendana pula,
Sudah tahu bertanya pula.
• Pantun empat kerat
• Pantun jenaka
Ayam disabung jantan dipaut,
Jika ditambat kalah laganya,
Asam di darat ikan di laut,
Dalam belanga bertemu jua.
• Pantun dua kerat
• Pantun kanak-kanak
Sudah gaharu cendana pula,
Sudah tahu bertanya pula.
• Pantun empat kerat
• Pantun jenaka
Ayam disabung jantan dipaut,
Jika ditambat kalah laganya,
Asam di darat ikan di laut,
Dalam belanga bertemu jua.
• Pantun enam kerat
Apa di harap padi seberang,
Entah berderai entahkan tidak,
Entah dimakan pipit melayang,
Apa diharap kekasih orang,
Entah bercerai entah tidak,
Entah makin bertambah sayang.
MANTERA
• Kata atau ayat apabila diucapkan dapat menimbulkan kuasa ghaib (untuk menyembuhkan penyakit dan lain-lain), jampi. (Kamus Dewan)
TEROMBA
• Sejarah yang diceritakan dalam bentuk perbilangan, tombo, riwayat (Kamus Dewan).
• Merupakan susunan kata-kata adat.
Ciri-ciri
• Puisi bebas yang tidak tentu jumlah baris, rangkap, rima atau jumlah perkataan dalam satu baris.
• Terdapat sisipan berbagai-bagai puisi yang lain, misalnya pantun, gurindam, peribahasa dalam seuntai teromba.
• Isinya memuat hal-hal yang berhubungan dengan undang-undang, adt istiadat yang diamalkan oleh sesuatu kelompok masyarakat.
• Contohnya: Terombo dalam adat istiada perkahwinan.
GURINDAM
• Sejenis bentuk puisi (terdiri daripada dua baris, berisi dengan pelbagai pengajaran. (Kamus Dewan).
• Dalam baris kedua termuat jawapan atau ketegasan bagi baris pertama tadi.
• Rima akhir tiap-tiap baris gurindam adalam sama.
• Jenis-jenis gurindam :-
Gurindam serangkap dua baris
Gurindam serangkap empat baris
Gurindam bebas
Contoh Gurindam
Apabila banyak berkata-kata,
di situlah jalan masuk dusta.
Apabila banyak berlebih suka,
itulah tanda hampirkan duka.
Apabila kita kurang siasat,
itulah tanda pekerjaan hendak sesat.
Apabila anak tidak dilatih,
jika besar bapanya letih.
Apabila banyak mencela orang,
itulah tanda dirinya kurang.
Apabila orang yang banyak tidur,
sia-sia sahajalah umur.
SELOKA
• Menurut kamus dewan seloka ialah sejenis puisi yang mengandungi ajaran (sindiran, jenaka, dll)
• Perkataan ‘seloka’ berasal daripada bahasa Sanskrit iaitu ‘shloka’.
• Bentuk puisi lama yang ditulis secara berangkap-berangkap
• Rima akhir adalah tidak tetap
• Ia digubah sama ada mengikut bentuk pantun, syair ataupun perumpamaan
• Seloka tidak mempunyai pembayang
• Contoh seloka tiada pembayang :
Sudah bertudung terendak Bentan,
Dengan siapa saya sesalkan,
Sudah untung permintaan badan,
Pagar siapa saya sesarkan.
TEKA-TEKI
• Menurut Kamus Dewan teka-teki ialah soalan yang dikemukakan secara samar-samar atau rumit yang jawapanya harus diduga, soalan untuk menduga akal
• Contoh teka-teki ialah :
Kalau tuan muda teruna,
Pakai seluar dengan gayanya,
Kalau tuan bijak laksana,
Biji di luar apa buahnya ?
CI R I-CI RI PANTUN YANG BAIK
·
Pantun yang
baik ialah pantun empat kerat yang mempunyai ciri-ciri berikut:
·
mengandungi
4 kerat/baris
·
jumlah
perkataan dalam sebaris antara 4-5 patah perkataan
·
jumlah suku
kata sebaris antara 8-12 suku kata
·
ada hubungan
antara pembayang (2 baris di atas) dan maksud (2 baris dibawa
·
bunyi rima
akhir seuntai pantun itu mestilah sama- a,b,a,b .
·
bahasa yang
halus, penuh kiasan dan sindiran serta banyak menggunakanunsur ala maksud isinya
sarat dengan pengajaran, moral dan falsafah hidup
·
sarat dengan
ciri-ciri tradisional-penggunaan rangkap, ada pembayang danmaksud, mempunyai hidup
masyarakat yang menggambarkan perspektif masyarakat yang melahir dan
menggunakannya.
FUNGSI PANTUN
a) Digunakan
dalam aktiviti masyarakat seperti dalam kegiatan seni, keagamaan,dan adat
istiadat.
b) Sebagai alat komunikasi untuk menyampaikan isi hati dan hajat, seperti sanjungan, pemujaan dan
ucapan selamat kepada seseorang dalam sesuatu upacara atau majlis rasmi
.c) Sebagai
alat hiburan dan bahan jenaka serta gurau senda, terutamanya pantun jenaka
dan pantun usik-mengusik serta pantun dalam permainan.
d) Sebagai
alat pendidikan sama ada secara menyindir, kiasan atau berterus-terang.
e) Sebagai
alat bagi menguji ketajaman akal dan kehalusan perasaan seperti pantun
teka-teki, pantun peribahasa dan pantun yang terdapat dalam puisi adat atau
teromba.
f) Sebagai
alat untuk mendapatkan gambaran masyarakat, terutamanya sebagai gambaran minda
dan pemikiran masyarakat Melayu, pandangan hidup, harapan,cita-cita, daya
estetik dan perspektif mereka seluruhnya
Contoh-contoh pantun.
1. Dua
Kerat
Buah beluluk
buah kepayang,
Dimakan mabuk
dibuang sayang.
Pantun
menunjukkan dalam keadaan serba salah.
Jika dibuang
akan rugi dan dipingirkan juga rugi.
2 . Empat Kerat - Teka-teki
Kelip-kelip disangka api,
Kalau api di
mana puntungnya;
Hilang ghaib
disangka mati,
Kalau mati di
mana kuburnya?
Pantun empat
kerat jenis teka-teki di atas membawa maksud jika seseorang mati atau hidup mesti
ada asal usulnya. Selain itu, orang mati mesti ada kubur.
3.
Empat Kerat - Jenaka
Orang Rengat
menanam betik,
Betik disiram
air berlinang;
Hilang
semangat penghulu itik,
Melihat ayam
lumba berenang
Pantun jenaka
diatas menunjukan jenaka atau kelakar kerana ayam tidak mungkin berlumba
berenang kerana ayam tidak tahu berenang
4.
Empat Kerat - Kasih Sayang
Burung merbuk
membuat sarang.
Anak
enggang meniti di paya;
Tembaga buruk
di mata orang,
Intan
berkarang di hati saya.
Pantun kasih
sayang diatas bermaksud kalau sudah sayang kita akan nampak orang yang disayangi
itu cantik, baik dan segalanya sempurna. Walaupun dimata orang lain tidak
nampak.
5 . Empat Kerat - Nasihat
Air
melurut ke tepian mandi,
Kembang
berseri bunga senduduk;
Elok diturut
resmi padi,
Semakin berisi
semakin tunduk.
Pantun nasihat
diatas memberi nasihat bahawa jika semakin banyak ilmu yang ada dalam diri
hendaklah semakin merendah diri supaya tidak menjadi orang yang takbur dan
bongkak.
6 . Empat Kerat - Budi
Tingkap papan
kayu bersegi,
Sampan sakat
di Pulau Angsa;
Indah tampan
kerana budi,T
inggi darjat
kerana bahasa.
Pantun budi
diatas menunjukkan jika seseorang itu berbudi dia kan nampak tampan,segak, dan
indah. Selain itu seseorang itu akan tinggi darjatnya jika bersopan santun dalam
menggunakan bahasa
7 . Empat Kerat - Nasib
Pisau raut
hilang di rimba.
Pakaian anak
raja di Juddah;
Karam di laut
boleh ditimba,
Karam di hati
bilakah sudah.Maksud:
Banyak masalah yang mampu kita hadapi tetapi
masalah PERCINTAAN sukar untuk diubati.
8 . Empat Kerat - Perantau
Pungut teritip
di tiang batu,
Batu pecah
dilanda karang;
Beginilah
nasib dagang piatu,
Kain basah
kering di pinggang.
Pantun
perantau diatas bermaksud nasib perantau yang merantau di tempat orang yang
banyak kesusahan.
9.
Empat Kerat - Adat
Buah berangan
di rumpun pinang,
Limau kasturi
berdaun muda;
Kalau berkenan
masuklah meminang,
Tanda diri beradat budaya.
Pantun adat
diatas menunjukan salah satu adat melayu iaitu jika sudah berkenan dengan seseorang
wanita hendaklah masuk meminang sebagai tanda pengikat bahawa perempuan itu
sudah berpunya.
10. Empat
Kerat - Kepahlawanan
Patah rotan
tali bersilang,
Batang meranti
rimbun berjejal;
Langkah
pahlawan di tengah gelanggang,
Berpantang
mati sebelum ajal.
Pantun
kepahlawanan diatas membawa maksuk seorang pahlawan mestilah berani dantidak
boleh sesekali mengalah.
11. Empat
Kerat - Peribahasa
Berakit-rakit
ke hulu
Berenang-renang
ke tepian
Bersakit-sakit
dahulu
Bersenang-senang
kemudian
Pantun diatas
diambil untuk dijadikan peribahasa dalam bahasa melayu yang memberi maksud untuk
menjadi senang seseorang ituperlu bersusah-susah dahulu.
12 . Empat Kerat - Kias dan Ibarat
Gesek biola tiup serunai,
Sayu dara
berhati walang;
Putih mata si
burung punai,
Kayu ara
ditunggu helang.
13.
Empat Kerat - Agama
Letak bunga di atas dulang,
Sisipkan daun
hiasan tepinya;
Banyak berdoa
selepas sembahyang,
Mohon diampun
dosa di dunia.
Pantun agama
diatas bermaksud selepas sembahyang hendaklah memohon keampunan kepada tuhan.
14.
Empat Kerat - Kanak-kanak
Lompat si
katak lompat
Lompat di tepi
pagar
Sekolah lekas
dapat
Dan mesti
rajin belajar
Pantun
kanak-kanak diatas bermaksud kanak-kanak mesti cepat pandai dan mesti rajin belajar
Jenis-jenis
Pantun Lain
PANTUN ENAM KERAT.
Apa
didapat orang berburu,
Dapat rusa
jantan betina,
Sedang
bersembunyi dicelah batu;
Bila mendapat
bunga yang baru,
Bunga yang
lama tidak berguna,
Adat dunia
sudah begitu.
Maksud
penyantun
menggambarkan suasana yang dihadapi oleh pemburu dimana mendapat buruan daripada
rusa sama ada jantan atau betina yang bersembunyi di celah batuyang mana
merupakan hasil buruan yang bernilai.Perumpamaan ini sesuai untuk menggambarkan
sikap manusia yang sering meninggalkan pasangannya apabila memperoleh pasangan
yang lebih secocok daripada pasangan yang lama.inilah realiti kehidupan.
PANTUN LAPAN KERAT.
Sarang merbah
di celah dahan,
Tempat punai
bermain disitu,
Berkejar-kejar
anak rusa,
Tampak dari
tanah seberang;
Bersyukurlah
aku pada tuhan,
Kalau nasib
memang begitu,
Akan
merana sepanjang masa,
Harap pada
kasihan orang.
Maksud
Rangkap pantun
ini menggambarkan sifat semula jadi sarang sang lebah yang beradadi pohon
dimana disitu jugalah tempat si punai bermain.Nampak dilihat anak
rusa berkejaran dari tanah seberang melalui pohon itu.Ini dapat digambarkan
pemantun mengaitkan hubungan alam semulajadi agar menuntut kita sentiasa
bersyukur kepada tuhan.Nasib manusia tidak semuanya indah dan pasti akan melarat
sepanjang masa.Bagi mengubat hati kita mengharapkan kasih daripada orang lain.
PANTUN SEPULUH KERAT
Kain selendang
tenunan Kapar
,Putus sehelai
atas kasur,
Dialas dengan
sapu tangan,
Dibungkus
dengan kain kasap,
Diikat dengan
benang sutera;
Hidangan sudah
terhantar,
Jawat air
basahlah tangan,
Tambahkan nasi
akan disantap,
Kami
dipangkalan bersama-sama.
Maksud
Pemantun
menggambarkan nilai kerjasama antara satu sama lain.Ini dapat dilihat melalui
perkaitan kain selendang tenunan Kapar yang akhirnya putus maka dialas dengan
sapu tangan dan dibungkus dengan kain kasap.Akhirnya diikat dengan
benang sutera.Ini dapat dilihat melalui nilai hidup manusia yang apabila
mengadakan kenduri pasti akan menghidangkan juadah kepada para tetamu.Dapat
dilihat nilai kerjasama yang utuh dalam masyarakat yang pasti akan melakukan
perkara secara bersama-sama tanpa mementingkan diri sendiri
PANTUN DUA
BELA S KERAT
Anak
jentayu dari hulu.
Disambar ombak
Laut China,
Dibawa terbang
ke perahu,
Hinggap
melahap di landasan,
Turun minum ke
muara,
Anak ikan
berkeliaran;
Kamilah tahu dari dahulu,
Adik
jauhari bijaksana,
Membuhul tidak
membeku,
Mengulas tidak
mengesan,
Meratap langit
dengan bicara,
Bumi tidak
ketirisan
Syabas, penerangan yang amat jelas tentang pantun! Teruskan usaha.^^
ReplyDeleteTerima kasih.
ReplyDelete